رنگین کمان پاییزی از آهار در نزدیکی پایتخت

روستای آهار در این روزهای سیاه آلودگی هوای تهران، جایی برای تنفس پاک پایتخت نشینان شده است.
به گزارش خبرنگار نامدار نیوز ، روستایی با جمعیتی نزدیک به ۷۰۲ نفر(بر اساس سرشماری رسمی مرکز آمار سال-۱۳۸۵) با مردمانی که به گویش تجریشی که نوعی از گویش های فارسی-مازندرانی است، صحبت می کنند.

در منطقه رودبار قصران نزدیک شمیرانات روستایی به نام آهار وجود دارد، که به عنوان بزرگترین روستای این شهر مطرح است. طبیعت و آب و هوای این منطقه برای ساکنین تهران فوق العاده است. به طوری می تواند بهترین گزینه سفر برای تفریحات آخر هفته باشد، تا خستگی ها و دغدغه های یک هفته را از ذهنتان پاک کند، و شما را با روحی تصویه شده برای هفته ای جدید آماده سازد. روستا آهار حیات خودش را مدیون رودخانه هایی است که از دو طرف آن می گذرد. نام یکی از معروف ترین روخانه های گذران از این روستا “شکرآب” است.

از دیدنی های این روستای رنگین می توان به رودخانه شکرآب، امام زاده طاهر و زاهد، روستای ده تنگه، قله قلعه دختر و قصر دخترک اشاره کرد.

رودخانه شکرآب
دارای ۱۵ کیلومتر طول است، که در مسیر خود از دره های کوه ها گذر می کند و تمام گیاهان و درختان این منطقه را سیراب می نماید. دگر رودخانه ای که در این منطقه وجود دارد “پیش کنک” نام دارد، که از ارتفاعات گاجره و سی پال به سمت روستای آهار در تهران می آید. این دو رودخانه در این روستا به یکدیگر می پیوندند و به رودخانه جاجرود رهسپار می شوند. موسیقی دلنواز برخورد آب رودخانه ها با کوه ها و گذر از علفزار ها همه و همه در کنار هم می توانند گزینه های ایده آل برای یک گردشگری دلچسب در اختیارتان باشد.

قله قلعه دختر و قصر دخترک
اگر اهل کوه نوری و پیاده روی های طولانی هستید، می توانید به قله قلعه دختر و قصر دخترک تنها در مدت ۵ ساعت از سمت آهار برسید. در بالای این کوه خرابه ای وجود دارد که از دوران ساسانیان به جامانده است و به قصر دخترک معروف می باشد. این بنای باستانی در روزگاران کهن به عنوان آتشکده کاربرد داشته و اما امروز به جز چند دیوار پهن از آن چیزی نماده است. ارتفاع قله ی قلعه دختر ۳۲۲۷ متر از سطح دریا می باشد. بخش های مهم در دامنه جنوبی این کوه عبارتند از:
تارویشه، سرخاسک، سنگ چال، دیم واچین، گاهره ماعر، گته چال، سرچمکی، گته سرلت، چال نویک، بخ گرچ و زنگ تور.

روستای ده تنگه
در شمال غربی روستای آهار دهی وجود دارد به نام ده تنگه که دارای طبیعتی فوق العاده می باشد. ده تنگه یک ناحیه غیر مسکونی است و اهالی و باغدارها به صورت فصلی به جهت کشاورزی از زمین های آن استفاده می کنند.

بهترین زمان برای سفر به آهار، بهار و پاییز می باشد.

نویسنده: سیده ستایش آل یاسین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *