بهشتی ناشناخته در یک قدمی تهران

روستای وردیج در منطقه ۲۲ شهر تهران، کمی بالاتر از وردآورد واقع شده است. مسیری که برای رسیدن به این روستا طی می کنید جاده ای پر پیچ و خم است و می توانید در آنجا، طبیعت بی نظیری را در شهر تهران شهری که پر از ساختمان های سر به فلک کشیده است را مشاهده کنید.

به گزارش خبرنگار نامدار نیوز، نام دیگر روستای وردیج، روستای ارواح سنگی و روستای آدمک جیان است. وردیج بزرگ ترین روستا در منطقه ی شمال غرب تهران محسوب می گردد. مسیر رسیدن به روستای ارواح سنگی در امتداد رودخانه ای است که در دره ی کن جاری می باشد.
این روستا طی سرشماری رسمی در سال ۱۳۹۵ براساس سرشماری مرکز آمار ایران، جمعیت آن ۷۷۸ نفر (۲۷۱خانوار) بوده‌است.

از جاذبه های این روستا می توان به دامنه سنگی، آبشار لت مال، ارتفاعات پهنه حصار و امام زاده بی بی زرین قمر اشاره کرد که به چند مورد از آنها خواهیم پرداخت.

دامنه ی ارواح سنگی
یکی از دلایل نام گذاری روستای وردیج با عنوان روستای ارواح سنگی، وجود دامنه ی ارواح سنگی یا آدمک حاجیان در آن منطقه است. دامنه ی ارواح سنگی یا آدمک حاجیان بعد از روستای وردیج قرار دارد. در این منطقه سنگ هایی وجود دارند که شکل های خاص آن ها باعث متمایز شدن این روستا شده اند. هر یک از سنگ ها به صورت طبیعی شکل و طرح عجیبی به خود گرفته اند. با نگاه کردن به هر یک از سنگ ها تصویری از حیوان و یا جمجمه ی انسان برایتان تداعی می شود.
مردم بومی این منطقه می گویند که این سنگ ها در گذشته جاندارنی بودند که به سنگ تبدیل شده اند. اما  به گفته ی زمین شناسان این سنگ های عجیب حاصل سال های طولانی فرسایش توسط آب و باد هستند.
برخی دیگر نیز می گویند در گذشته در این منطقه قلعه ای وجود داشته که با گذر زمان تخریب شده و این سنگ ها بقایای آن قلعه ی تاریخی هستند.

آبشار لت مال
آبشاری به نام لت مال در روستای وردیج وجود دارد که نام آن یعنی مالیده شدن و این نام آبشار دلیلی بر مالیده شدن آب بر روی سنگ و سنگ ها می باشد. رودخانه های فصلی این منطقه  تنها از اواسط زمستان تا اواخر بهار در جریان هستند و منظره ی جالبی را برای این به وجود می آورند. برای رسیدن به آبشار لت مال حدود یک ساعت پیاده روی از جاده اصلی لازم است. این آبشار از سه آبشار تشکیل شده که زیبایی خاصی را به وجود آورده اند. شنیدن صدای برخورد آب بر روی سنگ ها می تواند نهایت لذت و آرامش را برای کسانی که به این منطقه سفر کرده اند فراهم بیاورد.

ارتفاعات پهنه حصار
در منطقه روستای وردیج در تهران رشته کوه و قله ای وجود دارد که در ارتفاعات بخش کن به در ارتفاع ۳۳۷۵واقع شده و رودی از دامنه ی شرقی این کوه سرچشمه می گیرد که در مسیر خود آبشار سنگان را می سازد و در نهایت به رود کن می ریزد. این رشته ‌کوه میان جاده سولقان و جاده چالوس قرار دارد و از شمال به شهرستانک، از غرب به روستای خور و جاده چالوس، از شرق به دهکده سنگان و جاده سولقان و از جنوب به منطقه واریش و وردآورد می رسد. بلندترین قله این رشته کوه “پهنه سار” است که”پهن حصار” و “پشته بند” و “گندم چال” هم نامیده می شود.

لازم به ذکر است که بهترین زمان برای سفر به این روستای زیبا و بکر، اواخر بهار تا اوایل پاییز می باشد.
و در پایان نکته ای که باید حتما به آن توجه کنید این است که بعد از روستای وردیج روستایی به نام واریش وجود دارد که حتما بعد از وردیج از آن دیدن کنید.

نویسنده:سیده ستایش آل یاسین، خبرنگار نامدار نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *