فعالان بازار لوازم خانگی بر لزوم برخورد با عرضه کالاهای قاچاق تاکید کردند

طرح برخورد با قاچاق لوازم خانگی به کجا رسید؟

فعالان بازار لوازم خانگی با وجود این که از سال گذشته بارها بر لزوم برخورد با عرضه کالا‌های قاچاق تأکید دارند، اما تاکنون مصوبات قانونی در این زمینه اجرا نشده است.

به گزارش خبرنگار نامدار نیوز ، عباس هاشمی دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران  با بیان اینکه قطعات و مواد اولیه لوازم خانگی باید ارز نیمایی دریافت کنند، اظهار داشت: در سال جاری تنها ۲۵ درصد نیاز این صنعت از طریق سامانه نیما و مابقی از ارز اشخاص تأمین شده است؛ با این حال بر اساس بخشنامه اخیر بانک مرکزی، تمام ارز حاصل از صادرات باید در سامانه نیما عرضه شده و واحدهای تولیدی باید در صف انتظار تأمین ارز از سامانه نیما قرار بگیرند.

هاشمی افزود: محدودیت تأمین و تخصیص ارز به اقلام وارداتی مورد نیاز برای تولید لوازم خانگی، تنها یکی از مشکلات فعالان این صنعت است؛ به نظر می‌رسد، اگر چاره‌ای در این خصوص اندیشیده نشود، همین سهم اندک تولیدات داخل از بازار هم تقدیم قاچاقچیان خواهد شد.

براساس آمار ارائه شده از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، گردش مالی لوازم خانگی در سال ۹۷، چیزی در حدود ۳,۳ میلیارد دلار تخمین زده شده که سهم قاچاق از این رقم، ۲.۲ میلیارد دلار بوده است.

همچنین مطابق مستندات وزارت صنعت، قاچاق لوازم خانگی، بیش از ۸۰ هزار فرصت شغلی را از بین برده است.

با وجود اینکه فعالان بازار لوازم خانگی بر لزوم برخورد با عرضه کالا‌های قاچاق تأکید دارند، اما تاکنون قوانین و مصوبات مربوط به جلوگیری از قاچاق لوازم خانگی به طور جدی اجرایی نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *