تعمیرکاری که با تعمیرقطعات دست دوم شروع کرد وکارخانه دار بزرگی شد

به گزارش نامدار نیوز – سلطان حسین فتاحی، مردی که از صفر شروع کرد و حالا نشان های متعددی از جمله نشان امین الضرب دارد و کارافرین و صادرکننده نمونه است

سلطان حسین، با تمام سلطان‌هایی که درباره‌ شان خوانده بودم فرق داشت. نه مستبد بود و نه مغرور. نه تخت سلطنت داشت و نه تاج پادشاهی. حتی ماجرای زندگی‌اش هم شبیه به سلاطین نبود. او با کمترین امکانات در شرایط جنگ تحمیلی توانسته در یک کارگاه کابینت‌سازی، اولین فریزرها را بسازد و به تدریج کسب و کارش را توسعه دهد. برندی که به گفته خودش کالاهایی با کیفیت و قیمت مناسب دارد و مخاطب آن دهک‌های پایین جامعه هستند. زمانی که کار ساخت فریزرها را شروع کرد، دیپلم داشت. ولی بعد از توسعه کسب و کارش تحصیلاتش را ادامه داد. سلطان حسین فتاحی می‌گوید: «در مسیر رشد، احساس کردم تحصیلاتم برای ادامه کار کافی نیست. البته یک بار در بخش آموزش و پرورش یکی از دانشگاه‌ها قبول شدم. اما باید یک نفر تعهد ۳۵۰ هزار تومانی به شکل سفته می‌داد و من باید براساس ضوابط آنها، ۵ سال برای آموزش و پرورش کار می‌کردم. اما الان خیلی خوشحالم که کسی را نداشتم این سفته را بدهد و همین مساله هم مسیر زندگی‌ام را عوض کرد. شاید اگر آن راه را رفته بودم الان یک معلم بودم.»فتاحی که یکی از برگزیدگان سومین دوره اعطای نشان امین‌الضرب است، داستان پرماجرای زندگی‌اش را برایمان قلم زده است .

سلطان‌حسین فتاحی در سال ۱۳۳۶ و در یکی از روستاهای شهرستان میانه به دنیا آمد، در سن ۵ سالگی پدرش را از دست داد و در ۷ سالگی به کمک عمویش برای تحصیل راهی مدرسه‌ای در شهر مراغه می‌شود. فوت پدر در پنج سالگی و البته احساس فقر در دوران کودکی، همراه شد با مهاجرت و اتفاقات بسیار دشواری که این دوران را برای او به یک دوران سخت تبدیل کرد. تحصیلات شش ساله ابتدایی را در مراغه سپری کرد تا اینکه برای ادامه تحصیل راهی هنرستان آزمایش در تهران شد و رشته برق را برای ادامه تحصیل انتخاب کرد و در نقشه‌کشی هم مهارت بالایی به دست آورد.

پس از هنرستان مدتی در شرکت الکترولوکس و شرکت ارج مشغول کار شد و سپس وارد شرکت ساراول شد. در ساراول به تدریج پیشرفت کرد و رئیس قسمت طراحی محصول شد، البته به طور غیر رسمی. زیرا سن و سال کمی داشت و خدمت سربازی هم نرفته بود، اما عملا مسئولیت همه کارها را بر عهده گرفته بود. دوره خدمت را در تهران گذارند اما همزمان با آن در شرکت ساراول هم کار می‌کرد. پس از خدمت سربازی و مصادف با سال‌های پیروزی انقلاب اسلامی، در شرکت ساراول مسوولیت واحد طراحی را در اختیار گرفت و عضو شورای اسلامی مدیریت کارخانه شد. پس از مدتی این شرایط مناسب شغلی را رها کرد و به تدریج به فکر تاسیس یک کسب و کار مستقل افتاد. اما از آنجا که سرمایه کافی نداشت به دنبال راهی برای تولید ارزان قیمت با تعمیر و نوسازی یخچال‌های دست دوم افتاد زیرا نیاز بازار به این محصول مشهود بود. پس از ۳ ماه تحقیق درباره شیوه تولید، ایده اصلی تولید در کابینت‌سازی به ذهنش می‌رسد اما چون امکانات و سرمایه اولیه را نداشت، این ایده را پیاده با اجاره یک کارگاه کابینت‌سازی کرد. فتاحی در این کارگاه ابتدا چند نمونه اولیه از محصول را می‌سازد و به فروشندگان لوازم نمایش می‌دهد. وی برای تامین هزینه‌های جاری هم دست به ابتکار زد و اقدام به پیش‌فروش محصول کرد. زیرا یخچال‌های دست دومی که عملا مانند یخچال نو کار می‌کنند، بدنه آنها جدید است و ارزان قیمت هم هستند برای فروشندگان جذاب بود.

فتاحی در سال ۱۳۶۴ یک کارگاه تولیدی را در جاجرود اجاره کرد و به تدریج ماشین‌آلات تولید بدنه و قطعات اصلی را خرید. اما فضای کارگاه کافی نبود و به همین دلیل خانه شخصی خود را به فروش ‌رساند تا قطعه زمینی را در جاجرود خریداری کند. در این دوره تیراژ تولید به تدریج تولید از ماهانه ۱۰ دستگاه به ۵۰ دستگاه افزایش می‌یابد و فضای کارگاه از ۱۵۰ متر به ۳۵۰ متر می‌رسد و با درآمد فروش، تجهیزات تولید به تدریج کامل می‌شود. فتاحی برند امرسان در اوایل دهه ۷۰  ثبت می‌کند و در حالی که تمرکز تولید بر یخچال فریزر ۱۶ فوت بود به ظرفیت تولید روزانه ۱۰۰ دستگاه می‌رسد. در سال ۱۳۷۳ فضای بزرگتری در شهرک صنعتی کمرد خریداری کرد و با خرید ماشین‌آلات و تجهیزات جدید، شروع به تولید انبوه کرد‌. امکان تولید محصولات متنوع در این کارخانه مهیا بود و نیروی انسانی و مهندسان جوان نیز در بخش‌های مختلف مشغول به کار شدند. امرسان به تدریج در دهه ۷۰ چند محصول جدید مانند یخچال‌فریزر با فریزر پایین را طراحی و تولید می‌کند و به واسطه همین محصول، موفق به دریافت لوح تقدیر با عنوان “نوآوری و خلاقیت در تولید لوازم خانگی با ایده‌های خاص” از مرکز توسعه صادرات می‌شود.

در دهه ۷۰ تعداد تولیدکنندگان داخلی لوازم خانگی افزایش یافت و واردات محصولات خارجی هم رقابت شدیدی را در بازار ایجاد کرده بود و از طرف دیگر واردات قطعات خارجی به دشواری انجام می‌شد. در این دوره آقای فتاحی شرکت بازرگانی “یاس بنفش” را برای تامین قطعات وارداتی تاسیس کرد و شرکت امرسان هم برای ارتقای کیفیت محصولات با اجرای سیستم‌های مدیریت کیفیت موفق به دریافت گواهینامه‌ ایزو ۹۰۰۱ شد. فتاحی تقریبا در تمام دوران کارآفرینی به ادامه تحصیل، ارتباط با مراکز دانشگاهی و شرکت در دوره‌های آموزشی ادامه داده و موفق به دریافت کارشناسی ارشد و دکترای مدیریت کسب و کار شده و همین ویژگی موجب شده راهکارهای جدید مدیریتی را در سازمان پیگیری و اجرا کند.

جذب نیروی انسانی خبره در این شرکت در دهه ۸۰  سرعت بیشتری گرفت و به تدریج واحدهای تخصصی و مدیران قوی در بدنه شرکت شکل گرفتند. شیوه فروش سنتی در بازار لوازم خانگی عمدتا به شکل بنکداری بود اما شرکت امرسان به عنوان یکی از تولیدکنندگان پیشرو لوازم خانگی شیوه‌های فروش مرسوم را تغییر داد و نمایندگی‌های فروش رادر سراسر کشور فعال کرد تا محصول به قیمت مناسب به دست مشتریان برسد. ضمن اینکه در همین دهه شبکه خدمات پس از فروش اختصاصی امرسان شامل نیروی انسانی آموزش دیده در سراسر کشور توسعه پیدا کرد. امرسان در این دوره توانست بیش از ۲۰ درصد سهم بازار داخلی یخچال و فریزر را به دست آورد و در میان مشتریان محبوبیت شایسته‌ای کسب کند.

 در اواخر دهه ۸۰ طرح تاسیس کارخانه جدید امرسان در زمینی به مساحت ۱۵۰ هزار متر مربع در شهرک صنعتی عباس‌آباد کلید خورد، کارخانه‌ای با تجهیزات مدرن و به‌روز که ظرفیت تولید همزمان انواع مختلف لوازم خانگی را در چندین خط تولید دارد. در دهه ۹۰ سبد محصولات امرسان به تدریج کامل شد و علاوه بر انواع مختلف یخچال و فریزر، محصولات لباسشویی، اجاق گاز، جارو برقی، کولر گازی و انواع محصولات خرد لوازم خانگی نیز در این شرکت تولید شد. هم اکنون بیش از هزار نفر در شرکت امرسان مشغول به کار هستند و این شرکت برای ورود قوی به بازار محصولات نیز راهبردهای مشخصی مانند شیوه‌های مدرن فروش، ارتقای گارانتی، تنوع برند و گسترش بازارهای صادراتی اتخاذ شده که نتیجه آن حضور مداوم امرسان در بازار داخلی و کشورهای همسایه در دهه اخیر بوده است. به علاوه خط تولید لوازم خانگی هوشمند برای اولین بار در کشورمان در شرکت امرسان در سال ۱۳۹۹ افتتاح شد و ارتقای کیفیت و تنوع محصولات متناسب با سلیقه مشتریان پیگیری و اجرا می‌شود.

در سال‌های گذشته سلطان حسین فتاحی موفق به دریافت تقدیرنامه‌ها و نشان‌‌های متعدد از جمله نشان امین‌الضرب و کارآفرین نمونه استانی شده و شرکت امرسان نیز به عنوان صادرکننده نمونه مورد تقدیر قرار گرفته است.

این داستان زندگی سلطان‌حسین فتاحی، بنیان‌گذار شرکت صنایع امرسان است کسیکه از صفر شروع کرد وحالا برای خودش کسب و کاری دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *